Usein kysyttyä

Lisää usein kysyttyjä kysymyksiä löydät MasterCardin sivuilta.


1. Missä voin maksaa TUOHELLA?

Ostopaikat tunnistat ovessa ja kassojen yhteydessä olevista MasterCard-tarroista. Kortti käy Suomessa yli 55 000 ostopaikassa ja maailmanlaajuisesti 30 miljoonassa ostopaikassa. TUOHELLA voit maksaa myös internet-ostoksia turvallisesti MasterCard SecureCoden avulla. Lue lisää kortin käytöstä.

2. Mitä teen, jos kortti varastetaan tai katoaa?

Tee katoamisilmoitus välittömästi numeroon 020 333 (24 h/vrk). Ulkomailta soitettaessa numero on +358 20 333. Uusi kortti toimitetaan sinulle noin kahden viikon kuluessa ilmoituksesta.

3. Mitä kuluja TUOHESSA on?

TUOHI MasterCard -kortissa ei ole vuosimaksua. Kerran sovittu luottomäärä on käytössäsi jatkuvasti – maksat vain luottotilin käytöstä. Kortilla tehdyt ostot ovat korottomia ostoa seuraavaan eräpäivään saakka. Laskulla veloitetaan 5 euron suuruinen tilinhoitomaksu.

Halutessasi pidemmän maksuajan maksat korot ja kulut sopimusehtojen mukaisesti. Todellinen vuosikorko laskettuna 1500 euron käytössä olevalle TUOHI MasterCard -tililuotolle on 21,1 %. Laskennassa on käytetty 3 kk:n euriborkorkoa (01/2014) ja siinä on huomioitu kuukausittainen tilinhoitomaksu 5,00 euroa. Luoton korko on 3 kuukauden euriborkorko +12 %. Luottoraja on 1 000-10 000 euroa. TUOHI MasterCard on voimassa toistaiseksi. Luotonantaja on Nordea Rahoitus Suomi Oy.

4. Saanko kortilla käteistä automaateista ja voiko sillä maksaa laskuja maksuautomaatilla?

Kortilla voi nostaa käteistä automaateista ja maksaa laskuja maksuautomaatilla. Lue lisää kortin käytöstä.

Voit hakea käteisnostoautomaatteja MasterCardin maailmanlaajuisella pankkiautomaattihaulla.

5. Jos haluan vaihtaa laskuni eräpäivää, milloin muutoksesta tulisi ilmoittaa?

Ilmoita muutoksesta kuukautta ennen muutettavaa eräpäivää soittamalla asiakaspalveluumme. Näin muutos ehtii päivittyä seuraavan kuukauden laskulle. Jos sinulla on Nordean pankkitunnukset, voit ilmoittaa eräpäivän muutoksen Nordean verkkopankissa.

6. Mihin ilmoitan osoitteenmuutoksen?

Riittää, kun ilmoitat osoitteenmuutoksen Väestörekisterikeskukseen. Osoitteenmuutokset päivittyvät Väestörekisterikeskuksesta automaattisesti Nordeaan.

7. Mitä tarkoittaa lyhennysvapaa kuukausi?

Voit pitää vuodessa kaksi lyhennysvapaata kuukautta (ei peräkkäisiä), jolloin sinun ei tarvitse maksaa laskua. Korot ja kulut siirtyvät seuraavan kuukauden laskulle. Ilmoita lyhennysvapaat kuukaudet kätevästi Puhelinpalvelussa 0200 86210. Jos sinulla on Nordean pankkitunnukset, voit ilmoittaa lyhennysvapaat kuukaudet myös Nordean verkkopankissa ja muun pankin asiakkaana ePalvelussa.

8. Mitä teen, jos minulla on tilapäinen ongelma laskun maksamisen kanssa?

Ota yhteys asiakaspalveluumme. Voimme neuvotella kanssasi uudesta maksuaikataulusta.

9. Miten kuukausieräni lasketaan?

Luoton kuukausierän määrä lasketaan lyhennysprosentin mukaan jäljellä olevasta kuukausierästä. TUOHEN minimilyhennysprosentti on 4 (minimisumma 17 euroa). Jos luoton määrä on esimerkiksi 1000 euroa, kuukausierä korkoineen ja kuluineen on 40 euroa. Halutessasi voit aina maksaa suuremman summan riippumatta siitä, mikä lyhennysprosentiksi on sovittu.

Voit myös vaihtaa lyhennysprosenttisi suuremmaksi soittamalla asiakaspalveluumme.

10. Voinko hoitaa TUOHI-asioitani ja nähdä tilitietojani internetin kautta?

Nordean pankkitunnuksilla voit hoitaa TUOHI-asioitasi Nordean verkkopankissa, muun pankin asiakkaana ePalvelussa. Siellä voit siirtää kortilta rahaa pankkitilillesi ja seurata korttisi tilitapahtumia.

Verkkopankissa ja ePalvelussa voit myös valita lyhennysvapaat kuukaudet sekä muuttaa lyhennysprosenttia ja eräpäivää. Verkkopankin asiakaspostin kautta saat myös vastauksen luottoa koskeviin kysymyksiin muutamassa päivässä. Muista ilmoittaa viestissä luottotilisi numero. Verkkopankin ja ePalvelun yhteydet ovat salattuja ja turvallisia.

11. Saanko TUOHEEN rinnakkaiskorttia?

Luotonsaajan suostumuksella voidaan samassa taloudessa asuvalle yli 15-vuotiaalle myöntää luotonkäyttöön oikeuttava rinnakkaiskortti, jolloin luotonsaaja vastaa luoton käytöstä ja takaisinmaksusta. Rinnakkaiskorteille voidaan lisäksi sopia käyttöraja, jonka puitteissa rinnakkaiskortinhaltija voi käyttää korttiluottoa laskutuskauden aikana.

Luottotili voidaan myös myöntää usealle henkilölle yhteisvastuullisesti, jolloin hakijat saavat henkilökohtaiset kortit.

Lue lisää rinnakkaiskorteista

12. Miten voin liittää TUOHI-laskuni suoraveloitukseen?

Täytä oheinen valtakirja ja palauta se omaan pankkiisi. Kun laskusi on suoraveloituksessa, voit ottaa käyttöösi myös Nordean verkkolaskun.

Suoraveloitusvaltakirja (PDF 94 kt)

13. Mikä on Puhelinpalvelu?

Puhelinpalvelu on Nordea Rahoituksen myöntämiin luottoihin liitettävä monipuolinen lisäpalvelukokonaisuus, jonka avulla hoidat raha-asioitasi kätevästi puhelimitse, ajasta ja paikasta riippumatta. Puhelinpalvelu palvelee sinua vuorokauden ympäri numerossa 0200 86210.

Puhelinpalvelussa voit:

  • tarkistaa luottotilisi käyttövaran
  • tarkistaa viisi viimeisintä tilitapahtumaa luottotililtäsi
  • valita lyhennysvapaita kuukausia (kaksi kappaletta/vuosi, ei peräkkäiset)
  • siirtää rahaa pankkitilillesi kun käytössäsi on rahansiirto-ominaisuus. Rahansiirrosta veloitetaan 10 €/siirto ja korkoa siirtopäivästä lukien.

Palvelun käyttöä varten tarvitset Puhelinpalvelun salasanan (nelinumeroinen tunnusluku), jonka saat postitse kotiisi kun olet liittänyt palvelun luottotiliisi, sekä luottotilisi numeron tai kortin numeron.

Mikäli et vielä ole liittänyt maksutonta Puhelinpalvelua luottotiliisi, voit tehdä sen saman tien verkossa sähköisessä asiakaspalvelussamme tai tulostamalla palvelulomakkeen (PDF 668 kt).

Lue lisää Puhelinpalvelusta.

14. Mikä on e-lasku?

E-lasku on sähköinen lasku, jolla voit korvata paperilaskun. E-laskujen maksaminen on helppoa ja nopeaa. Laskut tulevat suoraan verkkopankkiisi, jossa maksat ne nopeasti ja vaivatta. Kaikki e-laskun tiedot on valmiiksi täytetty, joten sinun ei tarvitse näppäillä pitkiä viite- ja tilinumeroita, eräpäivää tai laskun summaa. Riittää, että tarkistat ja hyväksyt laskun.

Lisäksi voit valita e-laskuille automaattisen maksun, jolloin sinun ei tarvitse erikseen huolehtia eräpäivistä. Lue lisää e-laskusta.

15. Mikä on Hintaturva?

Hintaturva on TUOHI MasterCard –korttiin liittyvä maksuton lisäetu, joka takaa sen, että TUOHELLA ostaessasi saat tuotteet  markkinoiden edullisimpaan hintaan. Tutustu Hintaturvavakuutukseen ja sen ehtoihin.

16. Miten haen korvausta Hintaturvavakuutuksesta?

Korvausta voit hakea Hintaturvan korvaushakemuksella. Liitä mukaan korvaushakemuksessa ohjeistetut liitteet.

Korvaushakemuksen löydät täältä.

17. Miten haen korotusta luottorajaani?

Täyttämällä ja lähettämällä korotushakemuksen verkossa saat luottopäätöksen korotushakemukseesi nopeasti. Korotusta tehdessäsi voit tunnistautua Nordean, Osuuspankin, Danske Pankin, Aktian (Sp/Pop), Tapiolan, Handelsbankenin, S-Pankin tai Ålandsbankenin pankkitunnuksilla. Tunnistautuminen vastaa allekirjoitustasi.

Hae korotusta Tuohi MasterCard -luottoosi

18. Miten saan korttiini uuden tunnusluvun?

Voit tilata uuden tunnusluvun kadonneen tai unohtuneen tilalle asiakaspalvelustamme tai Nordean konttorista. Jos olet Nordean asiakas, voit tilata tunnusluvun myös Nordean verkkopankin asiakaspostilla ja muun pankin asiakkaana ePalvelussa.

19. Miten siirrän rahaa luottotililtä pankkitililleni?

Nordean Verkkopankissa ja ePalvelussa voit siirtää rahaa TUOHI MasterCard -luotolta omalle pankkitilillesi Oma siirto korttiluotolta -toiminnon avulla. Valitse veloitustiliksi TUOHI MasterCard -korttisi. Summa näkyy heti hyväksymisen jälkeen valitsemallasi tilillä eikä omaa siirtoa tarvitse erikseen vahvistaa.

Voit siirtää rahaa pankkitilillesi puhelimitse myös Puhelinpalvelun kautta 0200 86210.

Lue lisää

20. Miten voin lopettaa luottotilini?

Luottotilin lopetusilmoitus tehdään kirjallisena. Ilmoitus voi olla vapaamuotoinen, mutta siitä tulee käydä ilmi vähintään; luottotilin numero, luottotilin omistaja ja henkilötunnus. Muista lisäksi päivätä ja  allekirjoittaa ilmoitus. Kirjallisen lopetusilmoituksen voit postittaa osoitteella Nordea Rahoitus Suomi Oy, Aleksis Kiven katu 9, 00020 NORDEA. Mahdollisen luottotilillä olevan velan voit maksaa pois sovituissa erissä luottotilin ehtojen mukaisesti. Nordean verkkopankkiasiakkaana voit tehdä lopetusilmoituksen myös verkkopankin postin kautta ja muun pankin asiakkaana ePalvelussa.

Kirjautuminen